Hvorfor skal kvinder der løber træne anderledes end mænd?

I mine snart 15 år som elitetræner og idrætsfysioterapeut har jeg mødt mange kvindelige løbere der har smidt håndklædet i ringen og opgive deres løbe-drømme om at kunne slå deres egne rekorder enten på længere distancer eller hurtigere hastighed.

Fællestræk for langt de fleste af dem har været.
1. De har benyttet Google-søgning til at blive kloge på træningsoptimering.
2. De har undladt at træne efter en struktureret periode- og træningsplan.
3. De har overset vigtigheden af restitutionsperioder.
4. Målrettet styrke- og tekniktræning har ikke været en del af deres træningsplan.
4. De har deltaget i træningsfællesskaber domineret af mænd.
5. Deres træning har været domineret af interval/sprint træningspas.

Som udgangspunkt har jeg ikke noget ondt at sige om Google-søgning, træningsfællesskaber og intervaltræning – men graver man ned i løbedisciplinens historie, ser på de fysiologiske forskelle der er mellem mænd og kvinder og sammenholder det med de fysiske krav der stilles til løbetræning målrettet mængde og hastighed – giver det mening, at kvinder skal være ekstra opmærksomme og ikke ukritisk kopiere de retningslinjer der er for træningsoptimering til mænd.

Kvinder er fra naturens side bygget med en mindre muskelmasse end mænd, færre kvinder end mænd har dyrket løb eller løbetunge idrætsaktiviteter som børn, kvinders hverdag er oftere end mænd præget af ikke fysisk arbeje og retningslinjer om løb og performance er ofte skabt med baggrund i, at langdistanceløb og sprint i mange år været en mandsdomineret løbedisciplin.

Kombinationen af disse fire ting gør, at kvinder ofte er bagud ift. teknisk indlæring, muskelpower og kredsløbseffekt og muligheder for at tilegne sig målrettet træningsviden er begrænset.

Kort intervaltræning og sprinttræning er de keywords der ofte bruges i forbindelse med træningsoptimering i løb. Alt for ofte udebliver det med småt – nemlig målgruppe beskrivelse og forudsætningerne for at kunne udføre denne type træning.

Kort intervaltræning og sprinttræning sætter store krav til muskulaturens maksimale kraftudvikling, udfordre kredsløbet samt hjernes evne til at koordinere bevægelser.
Hvis hjernen og muskulaturen ikke kan honorere de krav der stilles er der stor risiko for, at vores muskler, sener, led og knogler bliver belastet – vi bliver skadet.

Med andre ord.
– Hvis vi kvinder ønsker effekt af vores løbetræning, men ikke vil risikere at vores projekter går i vasken grundet skader, så er vi nødt til at tilpasse vores træning til kvindekroppen og søge målrettet viden om kvinder og løbetræning.

Her er mine råd til hvilke delelementer der skal have ekstra fokus i et målrettet træningsforløb for kvinder.

1. Struktureret træningsplanlægning.
2. Funktionel styrketræning målrettet løb.
3. Teknisk løbetræning med fokus på optimering af løbeøkonomi.
4. Girlpower -Tro på at projektet lykkedes.

God træning

Skrevet af Elitetræner og idrætsfysioterapeut
Line Bostrup fra Fysioline.dk

Hvorfor skal kvinder der løber træne anderledes end mænd?

I mine snart 15 år som elitetræner og idrætsfysioterapeut har jeg mødt mange kvindelige løbere der har smidt håndklædet i ringen og opgive deres løbe-drømme om at kunne slå deres egne rekorder enten på længere distancer eller højere hastighed.

Fællestræk for langt de fleste af dem har været.
1. De har benyttet Google-søgning til at blive kloge på træningsoptimering.
2. De har undladt at træne efter en struktureret periode- og træningsplan.
3. De har overset vigtigheden af restitutionsperioder.
4. Målrettet styrke- og tekniktræning har ikke været en del af deres træningsplan.
4. De har deltaget i træningsfællesskaber domineret af mænd.
5. Deres træning har i perioder været domineret af interval/sprint træningspas.

Som udgangspunkt har jeg ikke noget ondt at sige om Google-søgning, træningsfællesskaber og intervaltræning – men graver man ned i løbedisciplinens historie, ser på de fysiologiske forskelle der er mellem mænd og kvinder og sammenholder det med de fysiske krav der stilles til løbetræning målrettet mængde og hastighed – giver det mening, at kvinder skal være ekstra opmærksomme og ikke ukritisk kopiere de retningslinjer der er for træningsoptimering til mænd.

Kvinder er fra naturens side bygget med en mindre muskelmasse end mænd, færre kvinder end mænd har dyrket løb eller løbetunge idrætsaktiviteter som børn, kvinders hverdag er oftere end mænd præget af ikke fysisk arbejde og retningslinjer om løb og performance er ofte skabt med baggrund i, at langdistanceløb og sprint i mange år været en mandsdomineret løbedisciplin.

Kombinationen af disse fire ting gør, at kvinder ofte er bagud ift. teknisk indlæring, muskelpower og kredsløbseffekt og muligheder for at tilegne sig målrettet træningsviden er begrænset.

Kort intervaltræning og sprinttræning er de keywords der ofte bruges i forbindelse med træningsoptimering i løb. Alt for ofte udebliver det med småt – nemlig målgruppe beskrivelse og forudsætningerne for at kunne udføre denne type træning.

Kort intervaltræning og sprinttræning sætter store krav til muskulaturens maksimale kraftudvikling, udfordre kredsløbet samt hjernes evne til at koordinere bevægelser.
Hvis hjernen og muskulaturen ikke kan honorere de krav der stilles er der stor risiko for, at vores muskler, sener, led og knogler bliver belastet – vi bliver skadet.

Med andre ord.
Min holdning er – at hvis vi kvinder ønsker effekt af vores løbetræning, men ikke vil risikere at vores projekter går i vasken grundet skader, så er vi nødt til at tilpasse vores træning til kvindekroppen og søge målrettet viden om kvinder og løbetræning.

Her er mine råd til hvilke delelementer der skal have ekstra fokus i et målrettet træningsforløb for kvinder.

1. Struktureret træningsplanlægning.
2. Funktionel styrketræning målrettet løb.
3. Teknisk løbetræning med fokus på optimering af løbeøkonomi.
4. Girlpower -Tro på at projektet lykkedes.

God træning

Skrevet af Elitetræner og idrætsfysioterapeut
Line Bostrup fra Fysioline.dk

Workshop om løbeteknik for kvinder

En god teknik er alt afgørende hvis kvinder ønsker mere fart og flere kilometer i løbeskoene.

En god teknik er med til at minimere risikoen for skader samt sikre en optimeret løbeøkonomi.

På workshoppen arbejdes med teorien bag “Smart Running” og der er gode muligheder for individuel vejledning og teknikoptimering.

 

Max 12 deltagere

.

Workshop i teknisk løbetræning for kvinder

Workshop for kvinder

En god teknik er alt afgørende hvis kvinder ønsker mere fart og flere kilometer i løbeskoene.

En god teknik er med til at minimere risikoen for skader samt sikre en optimeret løbeøkonomi.

På workshoppen arbejdes med teorien bag “Smart Running” og der er gode muligheder for individuel vejledning og teknikoptimering.

Tid og sted

SDU løbebane Odense

27. december 2020 kl. 14.00 – 16.00

Målgruppe

Kvinder der kan løbe min 5 km

Antal deltagere

Max 12

Pris

Kr. 200 ,-

Betaling

Mobilepay til 11601 (Husk navn)

Bekræftigelse på tilmelding

Når din tilmelding og betaling er registreret vil du modtage en bekræftigelse pr. sms.

Workshop træningsplanlægning

Sted

 

Indhold
 

Workshop målrettet mænd og kvinder der ønsker teorien bag og færdighederne til, at kunne udfærdige et personligt løbetræningsprogram målrettet at kunne  gennemføre 21 eller 42 km løb.

Workshoppen er en blanding af teori og praksis.

Alle deltagere vil efter workshoppen have udfærdiget et målrettet selvstændigt løbetræningsprogram og være i stand til at justere dette ift. et senere ønske om mere mængde eller hastighed.

Pris

Kr. 350,-

Antal deltagere

12

Underviser

Elitetræner og fysioterapeut Line Bostrup fra Fysioline.dk

Praktiske oplysninger

Medbring computer (Microsoft Excel er en fordel) og gerne forlængerledning til strøm

Tilmelding og betaling

Tilmelding via nedenstående link.

Betaling via MobilePay til 11601 (Husk navn)

– du vil modtage en bekræftigelse på din tilmelding når indbetalingen er modtaget.

Ved udeblivelse eller afmelding senest 2 dage før workshoppen betales deltagergebyret ikke retur.