Behandling af løbeskader

GRATIS og uforpligtende vejledning ved akut skade

Hos Fysioline ved vi at skade er lig med risiko for at du ikke kommer i mål med dit løb.

Vi ved også at jo hurtigere din skade bliver diagnosticeret og behandlet jo hurtigere er du tilbage i løbeskoene igen.

Vi tilbyder derfor altid gratis og uforpligtende telefonisk eller online vejldning ved akutskade.

Behandling, råd og vejledning om idrætsskader

Som elitetræner og idrætsfysioterapeut er man specialiseret i at analysere kroppens bevægelser samt vurdere vævets evne til at genere maksimal kraft og bevægelse.

Med udgangspunkt i en grundig screening af kroppens funktioner og vævets tilstand  sammenholdt med evt. skadehistorik og idrætsbelastning sammenfattes en hypotese om årsagen til skade eller dysfunktion.

Herefter lægges en plan for evt. behandlingsforløbet.

Den idrætsfysioterapeutiske behandling vil altid være målrettet at genskabe kroppens naturlige måde at bevæge sig på.

Behandlingen vil derfor ofte bestå at manuel behandling, trænings af specifikke øvelser samt instruktion i selvstændige træningsøvelser.

For at opnå det bedste og hurtigste resultat er det vigtigt at atlet og behandler holder en tæt kontakt under behandlingsforløbet således der sikres hurtig og korrekt behandling.

Vejledning idrætsskader og behandling

Akut idrætsskade

Overbelastningsskader

Kendetegn

Kendetegn

  • Pludselig opstået smerte uden varsel typisk under idræt eller bevægelse.
  • Smerte, hævelser varme og ømhed ved direkte berøring.
  • Smerte under funktion
 
PRICEM -princippet

PROTECT- Stop aktivitet og beskyt vævet

REST – Hold vævet i ro

ICE  -Is for smertedæmpning*

COMPRESSION -Minimere hævelsen

ELEVATION -Minimere blodtilførsel

MOVEMENT -Hurtig af få vævet i gang igen

*Der må tages alm. panodil som smertestillende medicin.

Gigtmedicin frarådes

Ved kraftige smerter eller ingen bedring efter 72 timer kontakt læge eller fysioterapeut


 


 
  • Smerter der har stået på over lang tid og som ofte bliver værre under eller efter aktivitet.
  • Smerterne lindres efter opvarmning
  • Hævelse, varme og rødme efter aktivitet
  • Morgensmerte
  • Nedsat bevægelighed og styrke
  • Stop aktiviteter der provokerer vævet.
  • PRICEM princippet igangsættes
  • Søg hjælp hos fysioterapeut for at finde årsagen til overbelastningen.
  • Jo før du søger hjælp – jo hurtigere er du tilbage igen.