Hvorfor skal kvinder der løber træne anderledes end mænd?

I mine snart 15 år som elitetræner og idrætsfysioterapeut har jeg mødt mange kvindelige løbere der har smidt håndklædet i ringen og opgive deres løbe-drømme om at kunne slå deres egne rekorder enten på længere distancer eller hurtigere hastighed.

Fællestræk for langt de fleste af dem har været.
1. De har benyttet Google-søgning til at blive kloge på træningsoptimering.
2. De har undladt at træne efter en struktureret periode- og træningsplan.
3. De har overset vigtigheden af restitutionsperioder.
4. Målrettet styrke- og tekniktræning har ikke været en del af deres træningsplan.
4. De har deltaget i træningsfællesskaber domineret af mænd.
5. Deres træning har været domineret af interval/sprint træningspas.

Som udgangspunkt har jeg ikke noget ondt at sige om Google-søgning, træningsfællesskaber og intervaltræning – men graver man ned i løbedisciplinens historie, ser på de fysiologiske forskelle der er mellem mænd og kvinder og sammenholder det med de fysiske krav der stilles til løbetræning målrettet mængde og hastighed – giver det mening, at kvinder skal være ekstra opmærksomme og ikke ukritisk kopiere de retningslinjer der er for træningsoptimering til mænd.

Kvinder er fra naturens side bygget med en mindre muskelmasse end mænd, færre kvinder end mænd har dyrket løb eller løbetunge idrætsaktiviteter som børn, kvinders hverdag er oftere end mænd præget af ikke fysisk arbeje og retningslinjer om løb og performance er ofte skabt med baggrund i, at langdistanceløb og sprint i mange år været en mandsdomineret løbedisciplin.

Kombinationen af disse fire ting gør, at kvinder ofte er bagud ift. teknisk indlæring, muskelpower og kredsløbseffekt og muligheder for at tilegne sig målrettet træningsviden er begrænset.

Kort intervaltræning og sprinttræning er de keywords der ofte bruges i forbindelse med træningsoptimering i løb. Alt for ofte udebliver det med småt – nemlig målgruppe beskrivelse og forudsætningerne for at kunne udføre denne type træning.

Kort intervaltræning og sprinttræning sætter store krav til muskulaturens maksimale kraftudvikling, udfordre kredsløbet samt hjernes evne til at koordinere bevægelser.
Hvis hjernen og muskulaturen ikke kan honorere de krav der stilles er der stor risiko for, at vores muskler, sener, led og knogler bliver belastet – vi bliver skadet.

Med andre ord.
– Hvis vi kvinder ønsker effekt af vores løbetræning, men ikke vil risikere at vores projekter går i vasken grundet skader, så er vi nødt til at tilpasse vores træning til kvindekroppen og søge målrettet viden om kvinder og løbetræning.

Her er mine råd til hvilke delelementer der skal have ekstra fokus i et målrettet træningsforløb for kvinder.

1. Struktureret træningsplanlægning.
2. Funktionel styrketræning målrettet løb.
3. Teknisk løbetræning med fokus på optimering af løbeøkonomi.
4. Girlpower -Tro på at projektet lykkedes.

God træning

Skrevet af Elitetræner og idrætsfysioterapeut
Line Bostrup fra Fysioline.dk
Facebooklinkedin

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *